BIO
Diana Padrón (LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, 1984) IS A RESEARCHER AND AN INDEPENDENT CURATOR. B.A. ART HISTORY AT UNIVERSITY OF LA LAGUNA, M.A. ADVANCED STUDIES OF ART HISTORY AT UNIVERSITY OF BARCELONA AND PH.D. SOCIETY AND CULTURE: HISTORY, ANTHROPOLOGY, ARTS, HERITAGE AND CULTURAL MANAGEMENT AT THE SAME UNIVERSITY, WITH THE THESIS THE CARTOGRAPHIC IMPULSE. CARTOGRAPHIC BEHAVIORS OF CONTEMPORARY ART IN THE ERA OF DELOCATED CAPITALISM. 1957-2017. SINCE 2012, SHE HAS BEEN COLLABORATING WITH ART GLOBALIZATION INTERCULTURALITY RESEARCH GROUP (AGI/ART: 2014SGR 1050) AND THE PROJECT CRITIC CARTOGRAPHY OF ART AND VISUALITY IN THE GLOBAL ERA: NEW METHODOLOGIES, CONCEPTS AND ANALYTICAL APPROACHES (R&D PROJECT MICINN: HAR2010-17403 /MINECO: HAR2013-43122-P) AT UNIVERSITY OF BARCELONA. SHE HAS BEEN COORDINATOR OF ON MEDIATION. PLATFORM ON RESEARCH AND CURATORSHIP AND CO-EDITOR OF REG|AC JOURNAL (JOURNAL OF GLOBAL STUDIES AND CONTEMPORARY ART) AT UNIVERSITY OF BARCELONA. SHE HAS COMPLETED HER THEORETICAL TRAINING WITH COURSES IN PHILOSOPHY AND CONTEMPORARY THOUGHT WITH THINKERS SUCH AS GEORGE DIDI-HUBERMAN (MACBA INDEPENDENT STUDIES PROGRAMME) AND GIORGIO AGAMBEN (UNIVERSITY OF GIRONA). SHE HAS ALSO COLLABORATED WITH VARIOUS CONTEMPORARY ART JOURNALS AND MAGAZINES AS ATLÁNTICA, A*DESK, ROULOTTE O INTERARTIVE, AND SHE HAS PUBLICATED INTO SEVERAL CATALOGS, VOLUMES AND MONOGRAPHS EDITED BY CENTRO NACIONAL DE LAS ARTES CIUDAD DE MEXICO, CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO AND CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS, AMONG OTHERS. SHE IS A MEMBER OF THE TEACHING STAFF OF THE M.A. CONTEMPORARY ART: CONTEXT, MEDIATION AND MANAGEMENT AT THE IL3 INSTITUTE OF THE UNIVERSITY OF BARCELONA AND SHE HAS GIVEN CONFERENCES, TALKS, TEACHING AND WORKSHOPS FOR UNIVERSITY OF BARCELONA, UNIVERSITAT POMPEU FABRA, ESCOLA EINA, ESCOLA MASSANA, ELISAVA - BARCELONA SCHOOL OF DESIGN AND ENGINEERING, ARTS SANTA MÓNICA, LA TÉRMICA - MÁLAGA, CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO, CENTRO NACIONAL DE LAS ARTES DE CIUDAD DE MÉXICO, UNIVERSITÉ DE LILLE - LA CONDITION PUBLIQUE,  CENTRO DE ARTES / UFPEL - BRASIL AND UNIVERSITY OF LA HAVANA. ON CURATORSHIP FIELD, SHE HAS CURATED EXHIBITIONS FOR CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO, CENTRO DE ARTE LA REGENTA, LOOP FESTIVAL, FUNDACIÓN MIES VAN DER ROHE, MUSEU PICASSO DE BARCELONA,  CENTRO DE ARTE CASAL SOLLERIC, CENTRO GALEGO DE ARTE CONTEMPORANEA AND 13 BIENAL DE LA HABANA. SHE HAS COLLABORATED IN COLECTIVE PROJECTS WITH IDENSITAT CULTURAL PRODUCER, AS POST DEVICES. ARTISTIC PRACTICES AND NETWORKS OF CITIZEN ACTION IN POST-CRISIS CONTEXTS (2014), TRANSLOCATIONS. TEMPORAL EXPERIENCES, ARTISTIC PRACTICES AND LOCAL CONTEXTS (2014-2015) AND SPACES ZOMBIES (2015). DURING 2013/2014 SHE WAS IMPLEMENTING A RESEARCH RESIDENCY AT MUSEU D'ART CONTEMPORANI DE BARCELONA (MACBA) DEVELOPING A RESEARCH ON ITS COLLECTION. SHE IS A MEMBER OF THE INSTITUTE OF CONTEMPORARY ART (IAC) AND OF THE CATALAN ASSOCIATION OF ART CRITICS (ACCA).

DIANA PADRÓN (LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, 1984) ES INVESTIGADORA Y COMISARIA INDEPENDIENTE. LICENCIADA EN HISTORIA DEL ARTE POR LA UNIVERSIDAD DE LA LAGUNA, MÁSTER EN ESTUDIOS AVANZADOS EN HISTORIA DEL ARTE POR LA UNIVERSIDAD DE BARCELONA Y DOCTORA POR LA MISMA UNIVERSIDAD EN SOCIEDAD Y CULTURA: HISTORIA, ANTROPOLOGÍA, ARTES, PATRIMONIO Y GESTIÓN CULTURAL CON LA TESIS EL IMPULSO CARTOGRÁFICO. COMPORTAMIENTOS CARTOGRÁFICOS DEL ARTE CONTEMPORÁNEO EN LA ERA DEL CAPITALISMO DESLOCALIZADO. 1957-2017. DESDE 2012 FORMA PARTE DEL GRUPO DE INVESTIGACIÓN ART GLOBALIZATION INTERCULTURALITY (AGI/ART: 2014SGR 1050) Y EL PROYECTO CARTOGRAFÍA CRÍTICA DEL ARTE Y LA VISUALIDAD EN LA ERA GLOBAL: NUEVAS METODOLOGÍAS, CONCEPTOS Y ENFOQUES ANALÍTICOS (PROYECTO I+D MICINN: HAR2010-17403 /MINECO: HAR2013-43122-P / MINECO: HAR2016-75100-P) DE LA UNIVESITAT DE BARCELONA, DONDE HA SIDO COORDINADORA DE LA PLATAFORMA ON MEDIATION. PLATFORM ON RESEARCH AND CURATORSHIP Y CO-EDITORA JUNTO A MARTÍ PERAN DE LA REVISTA  REG|AC (REVISTA CIENTÍFICA DE ESTUDIOS GLOBALES Y ARTE CONTEMPORÁNEO). TAMBIÉN ESTÁ VINCULADA AL GRUPO DE INVESTIGACIÓN I+D ARTE Y TECNOSFERA (MICINN: HAR2017-86608-P) DE LA UNIVERSIDAD COMPLUTENSE DE MADRID. HA COMPLETADO SU FORMACIÓN TEÓRICA CON CURSOS DE FILOSOFÍA Y PENSAMIENTO CONTEMPORÁNEO CON PENSADORES COMO GEORGE DIDI-HUBERMAN (PROGRAMA DE ESTUDIOS INDEPENDIENTES DEL MACBA) O GIORGIO AGAMBEN (UNIVERSIDAD DE GIRONA). ASIMISMO, HA COLABORADO EN DIVERSAS REVISTAS DE ARTE Y PENSAMIENTO CONTEMPORÁNEO COMO ATLÁNTICA, ROULOTTE, A*DESK O INTERARTIVE, Y HA PUBLICADO EN CATÁLOGOS Y VOLÚMENES, EDITADOS POR EL CENTRO NACIONAL DE LAS ARTES CIUDAD DE MEXICO, CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO Y CAMBRIDGE SCHOLARS PUBLISHING, ENTRE OTROS. FORMA PARTE DEL EQUIPO DOCENTE DEL MÁSTER ARTE CONTEMPORÁNEO: CONTEXTO, MEDIACIÓN Y GESTIÓN DEL INSTITUTO IL3 DE LA UNIVERSITAT DE BARCELONA Y HA IMPARTIDO CONFERENCIAS, SEMINARIOS, TALLERES O SESIONES DOCENTES PARA LA UNIVERSITAT DE BARCELONA, UNIVERSITAT POMPEU FABRA, ESCOLA EINA, ESCOLA MASSANA, ARTS SANTA MÓNICA, ELISAVA - ESCUELA UNIVERSITARIA DE DISEÑO E INGENIERÍA DE BARCELONA, LA TÉRMICA, CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO, CENTRO NACIONAL DE LAS ARTES DE CIUDAD DE MÉXICO, UNIVERSITÉ DE LILLE - CENTRE LA CONDITION PUBLIQUE DE ROUBAIX, CENTRO DE ARTES / UFPEL - BRASIL  Y UNIVERSIDAD DE LA HABANA. COMO COMISARIA INDEPENDIENTE HA COMISARIADO PROYECTOS PARA EL CENTRO ATLÁNTICO DE ARTE MODERNO, CENTRO DE ARTE LA REGENTA, FESTIVAL DE VIDEOARTE LOOP BARCELONA, FUNDACIÓN MIES VAN DER ROHE, MUSEU PICASSO DE BARCELONA, CENTRO DE ARTE CASAL SOLLERIC, CENTRO GALEGO DE ARTE CONTEMPORANEA Y 13 BIENAL DE LA HABANA. HA COORDINADO ADEMÁS LA INICIATIVA AUTOGESTIONADA PERDER EL NORTE Y HA COLABORADO EN DIFERENTES PROYECTOS COLECTIVOS CON LA PRODUCTORA CULTURAL IDENSITAT, COMO DISPOSITIVOS POST. PRÁCTICAS ARTÍSTICAS Y REDES DE ACCIÓN CIUDADANA EN CONTEXTOS POST-CRISIS (2014), TRANSLOCACIONES. EXPERIENCIAS TEMPORALES, PRÁCTICAS ARTÍSTICAS Y CONTEXTOS LOCALES (2014-2015) Y ESPACIOS ZOMBIES (2015). ENTRE 2013 Y 2014 FUE ADEMÁS INVESTIGADORA RESIDENTE EN EL MUSEU D'ART CONTEMPORANI DE BARCELONA (MACBA) DESARROLLANDO UNA INVESTIGACIÓN SOBRE SU COLECCIÓN. ES MIEMBRO DEL INSTITUTO DE ARTE CONTEMPORÁNEO (IAC) Y DE LA ASOCIACIÓN CATALANA DE CRÍTICA DE ARTE (ACCA).